נהיגה בשכרות

נושא הנהיגה בשכרות ודוחות שכרות הפך להיות נפוץ מאוד בשנים האחרונות. במחוז תל אביב לבדו נבדקים מאות אנשים מדי סוף שבוע בבדיקות שכרות אקראיות, וכמה עשרות מהם נמצאים שיכורים מדי שבוע. כנגדם מוגשים כתבי אישום.

המכשיר העיקרי בו עושה משטרת ישראל לבדיקות שכרות הוא מכשיר ה"ינשוף" – מכשיר מתוצרת חברת Drager הגרמנית, הבודק את ריכוז האלכוהול באויר נשוף. שיטה נוספת לבדיקת שכרות היא באמצעות בדיקת דם, הנעשית ע"י רופא בבית חולים או ע"י פרמדיק במרפאה המשטרתית.

סירוב להבדק בבדיקת שכרות או נסיון להכשיל את בדיקת הנשיפה יכול לגרום להגשת כתב אישום על נהיגה בשכרות. פקודת התעבורה מגדירה את מי שמסרב לבדיקת שכרות כמי שנוהג בשכרות, ולכן לא מומלץ לסרב לבדיקה. בנוסף, בתי המשפט נוטים להחמיר בעונשו של נהג שסירב לבדיקה, בגלל ההנחה שסירב להבדק כי היה לו משהו להסתיר. לכן מתייחסים אל נהג שסירב להבדק כמי שהיה שיכור ברמות הגבוהות.

נהג שנמצא שיכור ע"י המשטרה, נהיגתו מופסקת באותו רגע והוא מזומן לשימוע בפני קצין משטרה, שבסמכותו לפסול את רשיון הנהיגה פסילה מנהלית, עוד לפני המשפט, ל-30 יום. בנוסף, לקצין המשטרה סמכות לאסור את השימוש ברכב בו בוצעה העבירה לכאורה ל-30 יום, כל זאת לפני המשפט עצמו.

פקודת התעבורה קובעת עונש מינימום של פסילת רשיון נהיגה לתקופה של שנתיים על עבירות שכרות. בנוסף לפסילה הזו, נהג שנפסל מעל ל-12 חודשים ידרש ע"י רשות הרישוי לעבור מבחן עיוני ומעשי (תיאוריה וטסט) טרם קבלת הרשיון. מעבר לכך, במידה והנהג הורשע בעבירת שכרות, רשות הרישוי נוטה להתנות את קבלת רשיון הנהיגה במבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), העורך בדיקות אישיות ובדיקות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות לנהגים. המשמעות של כל זה – דו"ח שכרות עלול לגרום לנהג נזק לשנים רבות.

נושא אמינות מכשיר הינשוף ובדיקות הכיול שהוא עובר נמצא כל הזמן על המדוכה בבתי המשפט, וכל הזמן יש עדכונים של פסיקות בתי משפט בנושא.

המשמעות – קיבלת דו"ח על נהיגה בשכרות? מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד ולהיות מיוצג ע"י עו"ד במשפט.

אין לראות בנאמר לעיל משום יעוץ משפטי ו/או תחליף ליעוץ משפטי. סקירה זו הינה סקירה כללית בלבד ואינה מתיימרת למצות את הנושא. בכל מקרה מומלץ להתייעץ בצורה פרטנית עם עו"ד.

לתיאום פגישת יעוץ חייגו: 03-9043736.