6 חודשי עבודות שירות לנהג עקב מותו של נוסע שישב לא חגור מאחור

אין מחלוקת כי חגירת חגורות בטיחות מצילה חיים במקרה של תאונה. העניין הוא, שכדי להגן על כל הנוסעים, על כל הנוסעים ברכב להיות חגורים בחגורות בטיחות. בעוד ששיעור הישראלים שמקפידים על חגירת חגורות בטיחות מאחור הוא גבוה יחסית, עדיין יש זלזול בחובת חגירת חגורות בטיחות לנוסעים מאחור. המחוקק גם מבחין בין העבירות האלה – נהג שלא יחגור חגורת בטיחות יקבל דוח קנס ע"ס 500 ש"ח + 6 נקודות, בעוד שעבירת הסעת נוסע לא חגור ברכב היא עבירה שבצידה קנס של 100 ש"ח + 2 נקודות.

רבים טועים לחשוב כי נוסע, היושב מאחור ואינו חגור, מוגן מפני פגיעה כי במקרה של תאונה הוא יעצר ע"י המושב שלפניו. זו טעות. במקרה של תאונה עלול הנוסע שיושב מאחור "לעוף" קדימה ולפגוע בשאר הנוסעים, או "לעוף" דרך החלון הקדמי החוצה מהרכב ולהיפגע,  כפי שניתן לראות בסרטון:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=QQNe4uTxJ38&w=425&h=349]

בבית המשפט לתעבורה בחיפה נדון עניינו של נהג, שהיה מעורב בתאונת דרכים, בה נהרג נוסע שישן במושב האחורי ולא היה חגור. על פי כתב האישום, הנאשם נהג בכביש 75, סמוך לקיבוץ יגור, במהירות של כ-100 קמ"ש, סטה עם רכבו ימינה לשוליים והתהפך. בהודעה במשטרה טען הנאשם, כי הוא והנוסע שלידו היו חגורים בחגורות בטיחות, בעוד שהנוסע מאחור העדיף לישון על המושב האחורי ולא חגר חגורת בטיחות. עוד טען הנאשם, כי רכב עקף אותו, פגע בו בחלק הקדמי-שמאלי וגרם לו לסטות ימינה לשוליים. לטענתו של הנהג, הרכב נמלט מהמקום.  בית המשפט הרשיע את הנהג בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, עבירה שעונשה עד 3 שנות מאסר, בשל העובדה כי הנוסע לא היה חגור ברכב.

כב' השופט יציב כתב בגזר הדין:
"אי חגירת חגורת בטיחות היא ליקוי בטיחותי חמור. זהו מקרה שלישי שבו דן מותב זה של בית המשפט בתאונות בהן כל המעורבים בתאונה יצאו ללא פגע, פרט לנוסע שלא היה חגור". בית המשפט גזר על הנהג עונש מאסר למשך 6 חודשים, שירוצו בעבודות שירות, ופסילת רשיון נהיגה לתקופה של 8 שנים.

ת"ד 30799-7 מדינת ישראל נ' איהאב חג'יר – לגזר הדין המלא

——————————-

 

החומרים באתר הינם לידע כללי בלבד. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. אין בכתבה זו כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותב או המשרד. כמו כן, אין להסתמך על ייעוץ שהתקבל באמצעות האתר לצורך קבלת החלטות כלשהן, לרבות בנושאים מקצועיים, רפואיים, משפטיים, אישיים או כספיים. אין לראות באתר ייעוץ משפטי או מקצועי אחר.